Sunday, April 22, 2012

10 FAKTA PELIK (MAGGIE)

today, maggi for luch! xD *slurppppp~

huh. I know Maggie always been associated with those student whom getting pokai rite? EH? so even me! the PENGGANGGUR BERJAYA also loves maggie! hahahah! xD

TETTTH!! beware peeps! there are a lot of strange ingredient in Maggie which, it is soooo not good for health! well, yeah. this fact also for me. reminding me not to take it often. argghhhh *sob..sob


click for better clarity



as for y'all know, the effect may not be a day or two. it will have an impact when we was on already age 50-70 or even worst during our middle age 30-40!!! wtf,

maybe this fact already known by y'all. but, sharing is caring rite? hihi :p
okok.. here's the information (copy&paste from somewhere) *jgn MALAS BACA!

10 bahan terlarang yang kita tanpa sedari!
1. Kalsium Sulfat: Kapur Paris.
2. Asid tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Ia lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.
3. Kalsium oksida: Digunakan untuk rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga (rictsect contohnya).
4. Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).
5. Butylated hydroxytoluene (BHT) : Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepadaginjal.
6. Propyl Gallate: Satu xenoestogen  (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.
7. Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (digunakan dalam bahan cuci, pinggan mangkuk), bahan smak untuk kulit juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, applikasi lombong dan rawatan air.
8. Propylane Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neorologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin,  antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.
9. Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu untuk (menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.
10. Pewarna tiruan: (contohnya Sunset Yello FCF Tartrazine) ia menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak: mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf, dan mungkin boleh menjadi penyebab kanser.
Nota tambahan: Sebenarnya lebih dari itu, bukan sekadar bahan perasa dan antaranya:
136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia adalah dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Atas faktor itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi.
Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium. Erkk!!! Aku pun makan meggi (stok banyak tuh) juga masa waktu student, nak buat macam mana, duit elaun pun sikit sangat. Tapi sekarang memang dah jaaaarang sekali makan meggi, syukurlah.
Tapi aku pun tak pasti dah berapa banyak dah aku makan ‘racun’ nie?? Peringatan untuk diri sendiri jerla,  kurangkanlah makan mee segera, walaupun murah dan menjimatkan ianya tetap merbahayakan kesihatan. Malah, akan lebih banyak kos yang diperlukan untuk melakukan rawatan kalau kesihatan kita terjejas. Perlu kita ingat, kesihatan tu lebih penting dari segalanya. Nikmat kesihatan, kurniaan Allah juga tuh.

#gosh.. this fact are totally killing me now... =.='
never mind! I'll eat it once it a month somehow. hahahah xD

3 comments:

Unknown said...

ohh , for sure , betul ke semua niii ? hahaa saya harihari makan maggie kottt :D

innogurl said...

kinda true this sygs.. fav food saya tu sygs. hahah XD

Cik Akma said...

huhu pernah terbaca pasal info ni. betul2


akma singgah malam kat sini nak ajak awak utk join segmen ni.

http://memories-si-akma.blogspot.com/2012/04/segment-serious-follow-back.html

Jangan lupa tinggalkan komen okay? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lots Of Love, Innogurl.tika :)
LOL - Rage Face Comics